Dit blog gaat over mensen ontmoeten, open staan voor
verhalen. Vandaag ontmoet ik Annemieke van Steenis, werkzaam als sociaal werker in een
buurtteam in Utrecht. Via mijn oud supervisor uit Zwolle op mijn
transformatiepad gebracht.
Ondertussen heb ik in de week van de wandeling ook een
heleboel toevallige transformatie-contacten. En alles lijkt steeds meer samen
te komen. Gaat het over ‘de ontmoeting’ of ontmoet ik je als mens. De afgelopen
weken heb ik ontmoetingen gehad die mij confronteren met ‘wat is contact’.
Daarbij ontstaan allerlei vragen in relatie tot in contact zijn met die ander
zoals: wat is van betekenis kunnen zijn, wat is nabijheid, wat is vastzitten in
contact en wie ben ik daarin, en hoe kunnen we elkaars taal verstaan? Dus met reflectie, het kritisch zoeken naar
antwoorden in jezelf. Vragen die ook centraal staan in de transformatie van het
sociaal werk en op mijn transformatiepad.
Benieuwd naar deze nieuwe ontmoeting rij ik op zondagmorgen
naar Gennep. Het is stil buiten als ik vertrek, waarbij ik de dag omarm.
Centraal staat vandaag het belang van informele netwerken, hulp durven vragen
en een verlegenheid om echt voor de ander open te staan. Annemieke neemt met
mij contact op omdat zij bezig is met de Master Social Work in Amsterdam. Haar thesis
wil ze doen over het belang van informele netwerken. Dat sluit aan bij mijn
praktijkonderzoek. De vragen die je mij
vooraf stelt via de mail, geven mij het gevoel van: ‘jippie, ik kan het
overdragen’; de ervaringen die ik heb vanuit mijn praktijkonderzoek ‘Signalering
door informele netwerken’ en ‘het Goud Delven’ destijds in Groningen. Ga vooral
verder waar ik ben gestrand of eigenlijk ben geland.
We raken al snel in gesprek over dit thema. En wat vinden we
elkaar snel. Over de complexiteit en een soort maakbaarheid van de samenleving.
En wat is de rol van het sociaal werk daarin, maar nog veel belangrijker: wat
is onze rol als mens? Wat maakt een netwerk sterk en hoe kunnen we mensen met
elkaar verbinden. Op het moment dat ik dit schrijf, klinkt de absurditeit door.
Hoe kunnen wij, sociaal werkers, mensen verbinden. Natuurlijk hebben we een rol
in de vraag van de burger in een breder perspectief van het netwerk te stellen.
Dat is geen nieuws, dat zit al lang in de genen van het maatschappelijk werk.
Wat ìs het dan wat we anders willen?
We zijn in deze tijd van transformatie op zoek naar een
duurzame samenleving. In het boek ‘Nieuwe Business Modellen’ (Jonker, J.) wordt
duurzaamheid mooi gekoppeld aan waardecreatie. Hierbij denken we meestal aan economische waarde, maar in deze tijd van
transformatie hebben we het ook steeds vaker over de maatschappelijke waarde.
Met waardecreatie bedoelen we dat de waarde wordt gecreëerd door betrokken partijen. Woorden als
betekenis, welzijn en geluk spelen daarbij een rol. Geïnspireerd door de
aflevering van 3 april van Tegenlicht
vertel ik je over het begrip de betekeniseconomie. Hierin prachtige
voorbeelden zoals ‘Stichting Koken met Oma’, opgezet door studenten. Maar ook
grotere projecten in Amerika zoals een Brownies-fabriek. Deze wordt gestart om van betekenis te zijn voor
mensen die vaak afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Deze fabriek is gestart om
mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een betekenisvolle invulling te geven
aan hun bestaan. Er zijn geen criteria
om deel te nemen, maar er wordt slechts
de vraag gesteld of je mee wilt werken aan een goed een eerlijk product. Je
bent welkom, ongeacht je verleden of wat dan ook. Nee, slechts de intrinsieke
motivatie telt, want je staat hier bij de deur van Greystone Bakery. Dat later blijkt dat je werkelijk weer mee hebt
kunnen doen en dat je weer van betekenis kunt zijn voor je gezin na een
crimineel verleden, raakt mij tot op het bot. Ook hier blijkt vertrouwen, open
staan voor de ander, niet veroordelen, een mens ontmoeten als mens zo
belangrijk. Het platform ‘Action for
Happiness’ is ook een beweging die aansluit bij nieuwe waarden. Hier staan drie
fundamentele waarden centraal:
1. Geluk is maakbaar
2. Geluk heeft prioriteit
3. Geluk creëert geluk
2. Geluk heeft prioriteit
3. Geluk creëert geluk
Deze waarden gaan ook over van betekenis zijn, de rol die je
hier zelf in hebt. Daarnaast ook over
duurzame intermenselijke relaties, solidariteit en elkaar helpen. Dit zorgt
voor sterkere banden en draagt bij aan ons geluk en het geluk van anderen.
Er ontstaan dus steeds meer netwerken waarin andere waarden belangrijker worden.
Soms zijn netwerken zich hier niet bewust van, maar zij dragen wel bij aan de
betekenismaatschappij. Ik herken dit ook als jij je verhaal vertelt over de
fietsclub bij Utrecht. Daar leren mensen
elkaar kennen vanuit een passie of om uitgedaagd te worden om een passie te
ontdekken. Hier ontstaat een sterk netwerk met veel effecten. Er is geen professional bij betrokken is. Alleen mensen
die verbonden zijn door samen dingen te doen. Deels uit passie of deels door
een nieuwe uitdaging
Als ik in de week na onze wandeling (eindelijk) op bezoek
ben bij een buurtgenoot die ‘ervaringsdeskundig’ is in de psychiatrie, ervaar
ik ook dat de waarden van de Greystone Bakery helaas nog niet overal zijn te
herkennen. Zoals hij aangeeft blijven mensen elkaar immers toch heel graag in hokjes plaatsen en baseren
hier hun oordeel op. Talent zien zij dan vaak niet. Gelukkig zien we wel een
toenemende beweging dat ‘ervaringsdeskundigen’ meer worden ingezet als
deskundigen. Uiteindelijk gaat alles over vertrouwen en open staan voor de
ander als mens. Ook ik merk dat dit niet altijd gemakkelijk is. Kijk ook eens
vanuit dat andere perspectief, stap uit je comfortzone en blijf jezelf de vraag
stellen ook bij gevoelens van weerstand: hoe kan ik daadwerkelijk open staan
voor de ander?
Dat vraagt nieuwe crossovers, anders denken en doen. Dat
vraagt moed en nieuwe energie om jezelf kwetsbaar op te stellen om van
betekenis te kunnen zijn. Ook voor je masteronderzoek. We delen veel kennis
over informele netwerken en de rol van het sociaal werk.
Annemieke, je hoeft geen browniefabriek te starten. Blijf inside, out of the box, anders denken tijdens je onderzoek, daar waar
jij het verschil wilt maken. Dat voel ik het tijdens de wandeling. Werk vanuit waarden, vanuit de
betekeniseconomie. Stel ‘geluk’ centraal. Vanuit onderzoek blijkt dat 40% van
ons geluk afhangt van onze dagelijkse activiteiten en de keuzes die wij maken.
Onze eigen acties kunnen dus het verschil maken. Ook binnen het sociaal werk en
de wijze waarop dat burgers ondersteunt. Het sociaal werk wellicht als
geluksmakelaar binnen informele netwerken. Vooral ook als we elkaar durven te ontmoeten
van mens tot mens, om te komen tot lerende netwerken.
En Limburg: wat ben je mooi, met een
pontje over de Maas. Samen genieten van
de natuur in het Quinn, een kersenvlaai bij Theetuin “De Appelgaard” in
Afferden. Daar waar het slechts gaat over contact van mens tot mens, tijdens
een kopje koffie. Blijf je verbazen.
En mijn buurtgenoot, hij is als ervaringsdeskundige
binnenkort bij Stenden. Om inzichten te creëren over contact en dat wat daar
toe doet in cliëntperspectief. Echter ook als inzicht in mijn eigen valkuil.
Toch een volgende keer iets eerder op bezoek gaan, en de ervaring van mijn
buurtgenoot inzetten!
Annemieke bedankt en veel geluk.
Bronnen en meer inspiratie:
Jonker, J. red. (2015). Nieuwe Business Modellen. Samenwerken aan
Waardecreatie. Amersfoort: Drukkerij Wilco.
Adams, J., Jones, H, Adams, J.M., (1999) Handbook of Interpersonal Commitment and Relationship Stability: New
York: Springer Science Business Media
Tegenlicht: uitzending 3-4-2016
Goud Delven: http://www.invoeringwmo.nl/sites/default/files/Goud%20delven.pdf
Action for
Happiness: www.actionforhappiness.nl
Tips voor inzetten van ervaringsdeskundigen: https://www.movisie.nl/artikel/vijf-tips-inzetten-ervaringsdeskundigheid.nl
Leuke blog! Ben het met je eens dat geluk creeerbaar is. Je kunt dit zelf maken, wanneer jij wilt. Toch blijft dit altijd lastig. Door dat ik tegenwoordig veel aan zelfregie doe, merk ik dat het steeds beter gaat. Je word er oprecht gelukkiger door.
BeantwoordenVerwijderen